Waarom reageer ik zoals ik reageer? Waarom heb ik dat altijd?

Je kunt last hebben van je eigen gedrag of gevoelens, zonder precies te weten waar deze vandaan komen.
Voorbeelden daarvan zijn:

  • je ben vaker boos op je partner, kinderen of collega’s dan je zou willen;
  • je hebt regelmatig een somber gevoel, zonder duidelijke aanleiding;
  • je stopt veel energie in dingen die voor je gevoel ‘moeten’;
  • iemand gaat over je grenzen heen, maar je durft dit niet aan te geven.

Met behulp van PRI krijg je duidelijk inzichtelijk hoe vaak je in dit soort situaties beïnvloed wordt door je verleden – zonder dat je het wilt. Maar belangrijker nog: PRI biedt je de mogelijkheid onder de beïnvloeding van je verleden uit te komen. Met effectieve technieken en praktische tools, die ik je zelfstandig leer toepassen.

Wat vroeger hielp, helpt nu niet meer

Toen
Ieder kind krijgt te maken met lastige, pijnlijke en moeilijke situaties. Als kind ervaar je dit extra heftig, omdat je kwetsbaar bent en nog volledig afhankelijk van je opvoeders. Elk kind vindt zijn eigen manier om zich tegen de pijnlijke gevoelens in die situatie te beschermen. Binnen PRI noemen wij deze bescherming de ‘afweer’. Dit is het muurtje dat je onbewust om de pijn bouwt, zodat je de pijn niet hoeft te voelen.

Heden
Nu ben je volwassen en de afweer van vroeger heb je niet meer nodig. Maar vaak ben je er zo aan gewend geraakt om op een bepaalde manier te reageren, dat je dat nu nog steeds doet. Ook al is het heel onhandig gedrag of geeft het een vervelend gevoel, waar je eigenlijk veel last van hebt! PRI helpt je jouw afweer te herkennen en deze afweer af te breken.

Welke afweren heb ik?
Als kind bescherm je jezelf tegen de pijnlijke situaties op vijf manieren:

  1. Door het ontwikkelen van irreële angst (Angst)
  2. Door jezelf omlaag te praten: “Ik ben slecht, ik ben schuldig, ik kan het niet, en daarom krijg ik niet wat ik nodig heb.” (Primaire afweer)
  3. Door anderen te pleasen: “Als ik nu dit of dat doe, dan krijg ik wat ik nodig heb.” (Valse hoop)
  4. Door boos te worden op anderen: “Het is jouw schuld dat ik niet krijg wat ik nodig heb, als jij maar …” (Valse macht)
  5. Door voor anderen mooi weer te spelen: “Met mij is niets aan de hand, het gaat best, ik heb niets nodig.” (Ontkenning van behoeften)

In de sessies wordt duidelijk welke afweren jij het meest gebruikt. Ik leer je elke afweer stap voor stap te ontmantelen. Met behulp van de PRI-vragenlijst kun je ontdekken welke afweren jij het meeste gebruikt.

Wat doet PRI ?

PRI is ontwikkeld door de Nederlandse psychologe Ingeborg Bosch om je vanuit je hart te laten leven, in liefde en met overgave. Energiek en vol vertrouwen, zonder ballast van vroeger.

PRI staat voor Past Reality Integration. Het mooie van PRI is dat er niet alleen naar het verleden (‘past’) wordt gekeken, maar juist ook naar het NU. Je leert eerst welke ‘overlevingstactieken’ jij als kind hebt ingezet, je afweer. Vervolgens pas je de PRI-methode toe om je oude tactieken los te laten in je dagelijkse leven.

Het is tijd om het verleden los te laten! Meer weten?

Benieuwd wat Past Reality Integration voor jou kan betekenen? Maak een afspraak
Wat is PRI therapie?
Wie ben jij als persoon?
Waarom reageer ik zoals ik reageer
Past Reality Integration In de dagelijkse praktijk toepassen
Heb je een vraag?