Test je persoonlijke Afweer-rol

Met de volgende test kun je bepalen welk afweermechanisme je het meest gebruikt. Iedereen gebruikt alle afweervormen, maar er bestaan verschillen in de frequentie waarmee we de ene of de andere afweer gebruiken. Met deze test krijg je een beter beeld van jouw afweren, en kun je ontdekken wat jouw specifieke afweerprofiel is.

Geef met een cijfer van 1 tot en met 10 achter iedere zin aan in hoeverre de
bewering hieronder op jou slaat. 1 betekent ‘slaat helemaal niet op mij’ en 10 betekent ‘slaat precies op mij’ . Sommige uitspraken bestaan uit twee delen. Vraag je dan af in hoeverre de hele bewering op jou van toepassing is. Als je je alleen herkent in het ene of het andere deel van de uitspraak, betekent dat dus dat je je niet echt herkent in de hele bewering.

Wees in je eigen belang zo eerlijk mogelijk. Bedenk dat je met niemand over je antwoorden hoeft te praten, zelfs niet over deze test. Het is moeilijk om eerlijk te zijn over afweermechanismen, omdat ze ons niet van onze mooiste kant laten zien. Kijk dus diep bij jezelf naar binnen en geef een eerlijk antwoord, ook als je de waarheid liever niet zou willen toegeven, zelfs niet aan jezelf. Wees je bewust dat je nu bezig bent belangrijke stappen te zetten om te helen. Als je merkt dat je je score toch (al is het maar een beetje) mooier wilt maken dan hij is, denk er dan aan dat dat betekent dat er een afweer geactiveerd is.

  • Valse hoop

  • Ik merk vaak dat ik probeer iets te bereiken wat op de een of andere manier op een mislukking uitloopt.
  • Mijn vrienden vinden me een zenuwachtig type, iemand die erg haar best doet geen fouten te maken.
  • Als ik iets nieuws onderneem, barst ik in het begin vaak van de energie. Soms voelt het dan zelfs alsof ik weer een doel in mijn leven heb.
  • Ik heb een sterke behoefte aan intimiteit in mijn relatie.
  • Ik heb veel aandacht voor mijn gevoelens van mijn partner nodig.
  • Mijn collega’s weten dat ze altijd op me kunnen rekenen. Waar ze ook hulp mee nodig hebben, ik sta voor hen klaar, tenzij het te moeilijk voor me is.
  • Ik kan heel gespannen worden wanneer ik iets moet presteren.
  • Hoe vaak ik ook faal, ik geef het niet gauw op. Meestal vind ik het de moeite waard om het nog een keer te proberen.
  • Ik heb meestal het gevoel dat ik het nog beter kan; ik vind mezelf een perfectionist.
  • Het is niet moeilijk voor mij om emotionele pijn toe te geven en te voelen.
Benieuwd wat Past Reality Integration voor jou kan betekenen? Maak een afspraak
Wat is PRI therapie?
Wie ben jij als persoon?
Waarom reageer ik zoals ik reageer
Past Reality Integration In de dagelijkse praktijk toepassen
Heb je een vraag?